Maluj tego konika no! Ale czym?

Post o farbach.

Farby akrylowe, akwarelowe, olejne, gwasze, winylowe...
Tyle tego na rynku, tyle firm, typów - a co wybrać?
Ogólnie kilka typów farb używa się do malowania modeli, chyba najbardziej popularne są farby akrylowe.

Dla każdego początkującego :

FARBY AKRYLOWE to nie to samo co FARBY AKWARELOWE
AKRYLOWE = AKWARELOWEMożna również używać farb winylowych, farb olejnych - lecz o tych nie jestem w stanie napisać czegokolwiek. Nigdy nie pracowałem z farbami olejnymi i nie mam jakiegokolwiek doświadczenia. Jeśli coś w przyszłości się na tym polu zmieni, obiecuje napisać o tym notkę.

Jeśli farby akrylowe to jaka firma?

Wszystkie opinnie bazowane są na komenarzach i informacjach zawartych w grupie na FB : Modelarska Grupa Edukacyjna, pozwoliłem sobie nie wklejać cytatów, ale każdy z komentarzy zredagować tutaj.

Tamiya:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby przeznaczone dla kolekcjonerów miniatur wojskowych, gama kolorów jest ograniczona.
Płynne farby, dobrze kryjące i rozcięczają się wodą, wysychają na matowo. Mieszają się dobrze, ale podobno farby metaliczne sprawiają problemy. Szybki czas schnięcia.
Nadają się do użytku ręcznego, oraz po rozcieńczeniu do aerografu. Są bardzo wydatne.

Cenowo słoiczek 23ml ok. 10-15zł.

Pactra:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby typowo do aerografu, średniej jakości pigmentacja. (Dla niewtajemniczonych! Pigmentacja to ilość drobinek pigmentu w farbie, która wpływa na jakość krycia) Farba z tendencjami do sedymentacji. Farby dość płynne z dużą paletą kolorów. Dobrze się mieszają i rozcieńczają z wodą.
Farby niewydatne, nienadają się do użytku na pędzlu.

Cenowo ok. 4zł za 10ml.

Phoenix:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby o słabej pigmentacji niektórych kolorów, farby niewydatne.
Sprzedawane w zestawie, w którym tylko kilka kolorów można użyć.

Cenowo ok. 30zł za zestaw farb.

Primo:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby dobrze kryjące, wydatne. Dobrze się mieszają.
Sprzedawane w zestawie, w którym tylko kilka kolorów można użyć.

Cenowo ok. 45zł za zestaw.

Allegria:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby o dobrym kryciu, łatwo się mieszające.
Sprzedawane są pojedyńczo.

Cenowo ok. 13zł za tubkę.

Renesans:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby posiadające wersje matową i satynową (?), satyna nie nadaje się do modeli (podobno się klei).
Dobra pigmentacja, schną (matowe) na matowo. Dobra trwałość farb. Dość gęsta konsystencja i dobra pigmentacja. Do użytku trzeba je rozwodnić.

Cenowo ok. 10-12zł za 60ml.

Amsterdam:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby niepolecane. Kleją się na modelu.
Są to farby satynowe o słabej pigmentacji.

Citadel:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Farby dobrej jakości. Mało przydatnych kolorów, jednak dobre krycie, wysoka pigmentacja i dobra konsystencja.
Farby sprzedawane pojedyńczo.

Cenowo ok. 20-22zł za 24ml.

Vallejo:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą.)

Farby dobrej jakości. Posiadają dużą gamę kolorów oraz kilka typów farb (typu wash, czy do aerografu).
Intensywne kolory, dużo pigmentu. Schną na matowe wykończenie.
Farby sprzedawane pojedyńczo.

Jako wada, opisany był przykład odpryskującej (nie trzymającej się powierzchni modeli) farby białej.

Cenowo ok. 10zł za 17ml.

Maimeri Polycolor:
 (Jedyna marka farb z jaką pracuje od lat)

UWAGA! Ostrzegam- mimo iż wielu artystów twierdzi że są to farby akrylowe, są to farby winylowe na bazie akryli.
Co to oznacza?
A oznacza to to, że akryl zamoczony został w winylu. Farb tych nie miesza się ze zwykłymi akrylami, nie kładzie się ich bezpośrednio na inne akryle. Zawsze pomiędzy tymi farbami a zwykłymi akrylami powinna być warstwa zabezpieczająca werniksu. Mogą przejść reakcje chemiczne w połączeniu ze zwykłymi akrylami.

Są to faby bardzo wydajne, dobra pigmentacja. Jakość krycia jest bardzo dobra. Farby z tendencją do sedymentacji.
Szybko schną i zostawiają matowe wykończenie.
Farby dobrze mieszają się z wodą i łatwo się rozcieńczają.

Cenowo ok. 10zł za 20ml


Tyle o farbach, jak zwykle- końcowy wybór waszych farb zostawiam dla was.
Niestety post dość "słabej treści" ale sam mam doświadczenie tylko z jedną firmą farb i nie jestem w stanie wymyśleć informacji na temat firm których po prostu nie znam.
Serdecznie dziękuje wszystkim którzy pomogli w tworzeniu tego posta, zostawiając swój komentarz pod moim zapytaniem o farby.

Pozdrawiam i dziękuje za przeczytanie,
Aleksander.

Komentarze

  1. Moim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Warto próbować malować rożnymi farbami, aby poznać rozmaite techniki i wybrać taką, która najlepiej nam wychodzi.
    farby olejne

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty