Pomalowałem już model, zrobiłem detale i wszystko.. zostało tylko cieniowanie!

... o pastelach i pigmentach.


Kolejny post z serii tego, co jest polecane.

Pasteli/ pigmentów używa się do stworzenia cieniowania. O tym jak to zrobić i jak ich używać już było, ale pewnie jeszcze pojawi się w bardziej detalicznej formie. Dziś tylko o firmach.

Właściwie co do pasteli i pigmentów- z racji, że to dosłownie elementy z wyrobów naturalnych i neutralnych chemicznie- nie ma złych wyborów. Można mieć pastele dobre, albo lepsze!

Czego szukamy?
No więc pastele suche i pigmenty ziemne/ metaliczne to nasz obiekt poszukiwań.
Z zasady jest podobnie jak u farb- im więcej pigmentu pastela zawiera, tym lepiej kryje (tym mniej warstw musimy zrobić na modelu by uzyskać dobre, wyraziste krycie).

No to do rzeczy:

Wszystkie opinnie bazowane są na komenarzach i informacjach zawartych w grupie na FB : Modelarska Grupa Informacyjna , pozwoliłem sobie nie wklejać cytatów, ale każdy z komentarzy zredagować tutaj.

Renesans:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Pastele bardzo miękkie, dobrej jakości i dobrej pigmentacji. Duża gama kolorów.

Cena ok. 2zł za sztukę. 

Kooh-i-Noor (Toison D'or):
(Pracuje z tą firmą od lat i polecam)

Bardzo dobrej jakości pastele, często sprzedawane w zestawach już przygotowanych pod potrzeby hobby (efekt uboczny, poprostu mają zestaw z paletą brązów, bielą i czernią). Dość twarde jako pastele, ale nie najtwardsze.

Cena za jedną sztukę to również ok. 2zł (zestaw z tego co pamiętam - u mnie w lokalnym sklepie kosztował ok. 25zł)

Van Bleisvijck Holland:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Dobrej jakości pastele, (niestety nie dostałem informacji o kryciu ani o wyborze kolorów - jedyne co wiem to że są sprzedawae w zestawie wielu kolorów).

Cena to ok. 10-11 zł za zestaw wielu kolorów.

Pigmenty ziemne Szmal:
(Pracuje z tą firmą od lat i polecam)

Pigmenty ziemne, o naprawdę gargantuicznej wydajności i wyborze odcieni.
Jedyny problem z jakim się spotkałem przez lata to pigmentacja niektórych z nich- wydaje mi się, że z odcienia na odcień się to różni. Jedne pastele kryją bardzo dobrze i mocno, a inne potrzebują kilku/ kilkunastu warstw by uzyskać odpowiedni efekt.

Cena to ok. 10zł za jeden pojemniczek 75g (starcza na baardzo długo - ostatnio kupowałem 2 lata temu, utrzymuje swoje życie na malowaniu modeli, więc maluje dużo- nadal nie wykorzystałem nawet 1/3 pojemnika- więc bardzo wydajne są)

Selliner:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Wysokiej jakości, dobrze kryjące pastele. Duża pigmentacja i duży wybór odcieni.

Cena to ok. 9-10zł za jedną pastele.

Easy:
(Osobiście nie pracwałem z tą firmą)

Sprzedawane między innymi w zestawie z odcieniami brązu.
Dobra pigmentacja i krycie.

Cena to ok. 20zł za zestaw 12 pasteli.

Mungyo:

(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Pastele dobrej jakośći, sprzedawane w zestawie odcieni brazu.
Słabe krycie, dobra pigmentacja.

Cena to ok. 30zł za 12 sztuk.

PanPastel:
(Pracuje z tą firmą od niedawna, ale bardzo polecam)

Pastele w formie sprasowanych krążków (trochę jak puder do makijażu).
Bardzo popularne w hobby, świetnie kryją (szczególnie czarny i o dziwo- najlepiej kryjąca biel z jaką się spotkałem), posiadają dużo kolorów i są mocno pigmentowane ( by przejść z czarnego do białego, poprzez nakładanie białej pasteli w 3 warstwy to jakiś tam mały wyczyn).

Cenowo ok. 30zł za jeden krążek.

Credau:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Pastele których główną zaletą jest cena.
Słabe krycie, mała pigmentacja - dobry wybór kolorów.

Cenowo ok. 10 zł za zestaw.

Masters Pastels:
(Osobiście nie pracowałem z tą firmą)

Dobrej jakości pastele, dobra pigmentacja i krycie. Pastele są wydajne.

Brak informacji o cenie.


O pastelach to tyle, każdy wybór w tym temacie jest dobry- a każdy znajdzie coś dla siebie.
Serdecznie dziękuje wszystkim którzy pomogli w tworzeniu tego posta, zostawiając swój komentarz pod moim zapytaniem o farby.

Pozdrawiam i dziękuje za przeczytanie,
Aleksander.


Komentarze

Popularne posty