Przewodnik po jakości.

Pierwszy post z tej serii. 

Zaczynam od mojego konika- czyli malowania koników. 

Po czym rozpoznać dobre malowanie?

Proste, popularny artysta to i jakość wyśmienita. 

Otóż moje dzieci, sprzedam wam życiową prawdę. ( Tanio, tylko 0,99€ - proszę przesyłać na mojego PayPal'a)
Ludzie są naiwni i łatwo im faworyzować, ale rozpoznawanie jakości już nie przychodzi im łatwo. 

Nie piszę tego posta by kogokolwiek obrazić, może pocieszyć jednego czy dwóch mniej znanych, niedocenianych artystów, a przede wszystkim wyedukować ludzi kupujących, reklamujących i generalnie odbierających modele. 

Oczywiście chyba jednym z ważnych aspektów kupowania customów jest styl artysty, na niektóre rzeczy można przymknąć oko, ale czy na wszystkie warto?
Gdzie kończy się styl a zaczyna lenistwo, brak wiedzy czy po prostu źle zrobiona robota?

Nie chcę kierować posta na jakimkolwiek prawdziwym, żywym przykładzie. 
Nie będę mówił wam CO dokładnie jest dobre a co złe, bo dla każdego to co innego. 

Moim zadaniem tutaj jest pokierować was na tok myślenia i selekcji w kierunku wybrania dobrej jakości przeróbek.

Od jakości do realizmu, wszystko w modelu i twórcy się liczy. 
Czy model się klei?
Czy model posiada smugi od malowania i grudki?
Czym model ma nabłyszczone oczy ( bo zakładamy, że takie podstawy jak nabłyszczenie oczu to już każdy nawet początkujący artysta tworzy)? 
To ważne elementy, trwałość i jakość wykonania jest ważna, nie sugerujmy się imieniem, tylko tym jak model faktycznie wygląda, nie płacimy tyle samo za model ze smugami, grudkami i niedomalowaniami jak za model gładki i porządnie pomalowany. O środek, jaki artysta użył do nabłyszczenia oczu warto zapytać, bo to ma znaczenie. LAKIER BEZBARWNY DO PAZNOKCI SIĘ NIE NADAJE. Kruszy się, pęka i z czasem żółknie. Nie mówię o 2 tygodniach, ale w przedziale roku czy dekady custom ma wytrzymać, a nie rozpaść się na części. 
Jak model ma pomalowane oczy? Jak kopyta? Czy jest to realistyczne?

Jak ktoś nie wie jak wyglądają końskie oczy...
Albo kopyta...

Warto zwrócić uwagę czy kopyta są pomalowane od spodu, czy model ma pomalowane rzęsy itp. By dobrze to zrozumieć polecam porównać sobie z prawdziwymi końmi. Czy model posiada obdarcia na kopytach? Czy kopyta zaopatrzone są w podkowy? Czy podkowy są pomalowane? Czy są hacele? Wiele modeli nie posiada podków, ale te które posiadają powinny je mieć pomalowane, poza tym w większych skalach typu 1:12 czy 1:9 podkowy należałoby choć trochę pocieniować, szpary pomiędzy podkową, hacelami a kopytem... No właśnie i hacele- powinny być, w odpowiednich miejscach, w odpowiednich ilościach. Chyba że podkowy są specjalnego typu, na specjalnym modelu ( np. podkowy u źrebaków często są przyklejane), w takim wypadku należy zrobić nasz własny research i sprawdzić czy taki koń, w prawdziwym świecie mógłby mieć podkowy podklejane czy jednak są używane hacele. Czy model ma kasztany? Czy są one umiejscowione w poprawnych miejscach? ( Często, szczególnie tylnie kasztany, widzę umiejscowione w zupełnie złych miejscach) Czy cieniowanie jest poprawne, czy cienie układają się wg rzeźby czy anatomii konia? Czy cieniowanie jest ziarniste? Czy cieniowanie i przejścia w cieniowaniu są płynne? ( Nie rozumiem osobiście dlaczego niektórzy twierdzą że malowanie cieni w zagłębieniach między partiami mięśni i generalnie we wgłębieniach w rzeźbie modelu to dobry pomysł, a rozjaśnienia na wypukłościach- najlepiej polecam popatrzeć na żywe konie, rozkład cieni nie jest taki ciężki.) Ziarnistość to brak gradientu i wielu wypadkach źle wykonane cieniowanie. Nie jest to definitywnie efekt pożądany. Niepłynne przejścia to kolejna wada. Czy kolory na koniu są poprawne? To może słaby punkt, ale często widzę modele zbyt żółte, zbyt białe, zbyt czarne, zbyt niebieskie czy zielone itp. Czy jabłkowitość jest wykonana dokładnie, poprawnie i czysto? Jabłkowitość to zmora chyba każdego artysty, bardzo ciężka do uchwycenia, więc warto zwrócić uwagę na poprawne wykonanie jabłek. Chyba, że chcemy kupić coś zrobionego na szybko co tylko przypomina jabłka. Jakiego koloru jest skóra modelu? Konie zazwyczaj mają skórę SZARĄ, nie czarną, na białych odmianach jest różowa, tak samo jak na maści podwójnie kremowej, siwej z depigmentacją (depigmentacja jest różowa, reszta skóry szara) a na maści szampańskiej jest skóra nakrapiana. Skóra nie powinna prześwitywać farbą pod spodem, nie powinna mieć ziarnistości. Skóra u koni widoczna jest na chrapach, czasem jako pas pomiędzy chrapami a oczami, dookoła oczu, na puzdrze/ wymionach oraz pomiędzy pośladkami i dookoła odbytu czy pochwy. Niektóre konie posiadają skórę widoczną pod pachami i w pachwinach. Czy grzywa i ogon są dobrze pomalowane? Czy są domalowane w trudno dostępnych miejscach? Czy model z podniesionym ogonem i widoczną kością ogonową ma kość ogonową pomalowaną na kolor skóry czy na kolor sierści? ( Kość ogonowa od spodu jest goła, nie posiada sierści ani włosia.) Czy model ma pomalowane jakieś dodatkowe detale? Czy jeśli model jest maści srokatej czy tarantowatej to czy wzór jest poprawny i realistyczny? ZAWSZE macie prawo poprosić artystę o zdjęcia poglądowe jakich użył. Także zwracajcie uwagę na jakość, bo nie zawsze "popularny" czy " dobrze znany i głośny" artysta produkuje dobre jakościowo czy realistyczne modele. Nie wszystko co drogie musi być dobre, itp. itd. Pozdrawiam i dziękuje za przeczytanie, Aleksander Freda.

Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny blog, wpis interesujący. Akurat w moim przypadku, gdzie nie będę kupować customów niezbyt przydatny, ale przejrzałam resztę wpisów i już wiem, że zostanę na dłużej. Osobiście dla mnie jako osoby rozpoczynającej przygodę z modelami wszelkie informacje są cenne, w szczególności te o recenzjach produktów malarskich. Z pewnością pozwoli to zaoszczędzić trochę pieniędzy, lub więcej niż trochę :v

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty